Naviják rachotí, kolečka drhnou. Asi to znáte sami. Utratíte peníze za výrobek, který zpočátku perfektně šlape. Po jedné sezóně je ale zralý na odpis. Navijáky na přívlač dostávají na frak víc než při jiných metodách lovu. Přesto si ale můžete pořídit stroj, se kterým strávíte nejednu nabitou přívlačovou sezónu. A nemusí to stát majlant!
Než ale představíme ty slibované odolné navijáky na přívlač, tak se společně podíváme na to, proč je přívlač taková ničitelka technicky.
Vraťme se zpátky do minulosti: Jako dítě jsem si musel vystačit s navijáky za pár korun. Revír jsem měl kousek od domu a trávil jsem na rybách víc času než je zdrávo. Přesto moje navijáky fungovaly celkem spolehlivě. Snad až na alespoň jednu výměnu pružin u překlápěče každý rok.
Když mi bylo dvanáct tak jsem ale začal s nadšením vláčet. Chytal jsem sice hlavně okouny na menší nástrahy, i tak ale moje navijáky za čas vypadaly dost zuboženě. Sedlácké vůle ve všech osách a zvuk kafemlejnku mě provázel dlouhou dobu, než jsem si mohl pořídit nový naviják stejných kvalit. Situace se tak opakovala každý rok znovu po zahájení dravců. Nejpozději od konce prázdnin naviják opět začal drásat moje nervy…
Navijáky na přívlač dřou jako koně
Při chytání na položenou nebo plavačku naviják pracuje jen při stahování nástrahy nebo zdolávání ryby. I když se chytají velké ryby, tak 90% času je naviják v klidu.
Při přívlači je to úplně naopak. Naviják je neustále v provozu, protože vláčení je prostě založené na m točení kličkou.
Váš naviják za jednu půldenní vycházku na přívlač „namotá“ stejné otáčky jako při položené za půl roku!
Proto nadáváte jako špaček, když i drahý model třeba po jedné, dvou sezónách drhne a kazí vám potěšení z lovu.
Co nejvíc zlobí na navijácích:
- Praskají pružiny překlápěče
- Cítíte velké tření soukolí a hluk
- Zadrhává brzda
Jak si vybrat naviják, který vydrží i náročným vláčkařům
Navijáky na přívlač seženete v každém obchodě. Některé firmy vám přímo specifikují účel navijáku, jiné nechávají na rybáři jaký model použije k čemu. Jak se v tom ale vyznat?
Téměř všude poradí pár tipů, které se dají při výběru toho správného vláčecího navijáku použít. Orientovat se v různých vychytávkách navijáku vám pomůže protože hned zkraje vyloučíte nevhodně konstruované modely.
Jaké vlastnosti jsou pro vláčecí naviják ideální?
- Přední brzda – je plynulejší a víc vydrží
- Kovová cívka a tělo (ne plast! Výjimkou je jen kvalitní kompozit)
- Větší velikost – malý naviják méně snese a vydrží (velikosti menší než 2000 kupujte opatrně)
Někdy však ani při nejlepší vůli netrefíte potřebnou kvalitu. Kolikrát se dají slyšet nářky, že naviják v ceně přes dva nebo tři tisíce sice po nákupu vypadal dobře. Pár měsíců intenzivního vláčení a občasné namočení třeba při brodění vám ale z fungujícího stroje udělají chrastítko.
Z vlastní zkušenosti můžu říct, že nevím jestli je horší rozhrkaný naviják nebo vybírání nového a nepříjemné očekávání, kdy mně začne dělat problémy.
Nejhorší to mají perfekcionisti, protože od navijáku očekávají, že nebude při točení moc slyšet a za dvě nebo tři sezóny bude po nějaké údržbě pořád jako nový. Chcete i vy takový naviják?
Kdybych mohl, tak snad pořád chytám na starý naviják Shakespeare, který jsem dostal jako kluk od jednoho starého rybáře z blízké vesnice. Naviják už tenkrát měl přes dvacet let od výroby a pořád jel jak švýcarské hodinky. Jen kdybych ho během pubertálních let někde nezašantročil…
Moderní navijáky se starou poctivou kvalitou
Jak hlásá úvodní titulek, i dnes existují navijáky, se kterými můžete strávit několik let v dokonalém souladu, než se odeberou na zasloužený odpočinek. Ve skutečnosti kvalitních navijáků na trhu není úplně málo.
Teď uvidíte ale jen pár příkladů, které jsou ale v oblibě u mnoha aktivních vláčkařů. Některé z nich stojí celkem málo peněz. Jiné zase řádně zaplatíte, ale dobrou kvalitu dostanete u každého z nich.
Konečný výběr je stejně ve finále jen na vás. Na trhu je toho daleko víc k vyzkoušení.
Naviják Penn Slammer
Jestli máte rádi poctivé výrobky, tak Slammer je jasná volba. Pořídit si naviják s celokovovou konstrukcí a bytelnými bronzovými převody je jako nákup starého poctivého bouráku. Ne nadarmo je Slammer původně určen pro těžkou rybařinu na moři.
S velikostí od 3600 nebo 4600 se ale krásně jezdí za štikami a candáty. Přes starý dobrý fortel jde o naviják s moderní koncepcí – brzda je narvaná co nejblíž cívce aby netrpěla.
* Penn Slammer je kalašnikov mezi navijáky. Vytáhnete ho z bahna a pořád funguje. Je to možná poslední naviják dělaný ve stylu staré dobré fortelné kovovýroby. Z toho vyplývající nevýhodou je ale poměrně vysoká hmotnost.
Systém navíjení pečlivě uloží i tenkou pletenku, která nedělá smyčky a dobře se s ní nahazuje. Když vám řekneme, že tento naviják, navíc ještě s úpravou proti slané vodě, se prodává od 16 stovek, tak nám snad nebudete věřit. Je to ale vážně pravda.
Přívlačové navijáky Daiwa
Oproti Pennu pro vás má Daiwa modernější design i vnitřek. Na přívlač si kupte třeba Daiwu Ninja nebo Prorex.
Obě řady najdete s označením LT (Light & Tough – lehký a pevný). V podstatě je to plasťák, což vzbudí podezření. Není to jen drahý šunt?
Vůbec ne! Technicky o plast jde, ale to je v pořádku protože dostanete do ruky kompozitní materiál. Z nich konstruktéři rádi staví stíhačky a Elon Musk dokonce kosmickou loď. Hodně to vydrží a navíc uspoří váhu, kterou držíte pořád v ruce.
Vevnitř ale už najdete poctivé soustrojí z kovu. Až si objednáte Prorexe, tak získáte naviják se speciálním Digigear předimenzovaným převodem pro hladký chod bez opotřebení. Můžete pouvažovat jestli se vám vyplatí investovat ty dva tisíce do takového navijáku nebo budete hledat dál.
Shimano Stradic
Mnozí zkušení vláčkaři vás budou přesvědčovat, že Stradic je prostě „držák“. U Shimana si v téhle kategorii koupíte vysokou kvalitu a věřím, že na reklamy s ním jste mnozí toužebně zírali už před více jak deseti lety.
Dnes už si koupíte zlehka odlišný stroj než tenkrát, ale kvalitu máte pořád jistou. Tohle je naviják borců z trollingu na Labi a přehradách, vyznavačů vláčky na moři a dalších bláznů. Až se dostanete do party s takovými jedinci tak Stradica určitě na nějakém prutu najdete. A kolik stojí? Zkuste hádat!
Nápověda: jeden naviják Shimano Stradic vydá za zhruba dva Prorexy nebo skoro tři Slammery!
Čtěte také: Rybářský echolot – velký článek
Be the first to comment