Rybářský člun s elektromotorem: jak vybrat

Rybářské nafukovací čluny jsou vhodné pro přívlač na velkých řekách a přehradách. Rybářský člun s elektromotorem

Za svoji rybářskou kariéru jsem chytal z ledasčeho možného i nemožného (kdysi i zakázaného). Začalo to půjčenou pramicí, pokračovalo nafukovacím člunem za pětistovku a posledních dvacet let používám specializovaný rybářský člun s elektromotorem.

Právě rybářský člun s elektromotorem je asi nejrozumnější volba s univerzálním záběrem. Dá se převážet v autě, nemusíte se s ním bát na rozlehlejší přehrady a můžete brát pasažéry nebo kolegy rybáře.

Člunů jsem měl možnost vystřídat několik a tak se chci podělit svými zkušenostmi ohledně výběru a používání PVC rybářských člunů.

LK Baits ?lun Top 220 Khaki Sonar

Délka člunu

Jistě jste si všimli, že na trhu jsou k mání docela malé a levné rybářské čluny s elektromotorem i bez. Nenechte se ale nalákat na nízké ceny protože takový člun v délce kolem dvou metrů se hodí pro komfortní rybaření pouze jedné osoby. To je trochu pikantní jelikož váha bývá často na hranici únosnosti bez cizí asistence.

Daleko lepší koupě jsou loďky v rozměrech 230 centimetrů a výše. Tam už se vejdou dva rybáři bez větších komplikací. Můžete si samozřejmě koupit i delší člun, kam se vejde více osob. Praxe ale ukazuje, že nejuniverzálnější jsou rybářské čluny pro dvě osoby. Víc rybářů najednou málokdy jezdí a z hlediska transportu jsou delší lodě samozřejmě méně praktické. Každých deset centimetrů délky člunu přidává transportní obtíže a kilogramy hmotnosti navíc

Dvoumístný rybářský člun je ideální kompromis z hlediska pohodlí, převozu i váhy a manipulace se člunem na břehu. Na kvalitní plavidlo v této délce se bez problémů vejdou dva lovící, výbava, elektromotor s baterií i echolot.

Jako ideální délku pro dva rybáře bych viděl 250 až 300 centimetrů. Pohodlně se do něj vejdete, nebudete do sebe šťouchat nohami a zároveň zvládnete člun v pohodě přenášet ve dvou a vozit autem.

Elling Nafukovac� ?lun Patriot 270 ?ed�

*Člun od firmy Elling v délce 270 cm úplně s přehledem pojme dva lovící. Sedačky si můžete posunovat dle libosti.

Nosnost člunu

Pro dvě osoby se vším vybavením by měla nosnost být kolem 250 kilogramů. Počítejte s tím, že vaše výbava je těžší než myslíte. Nejtěžší bývá samozřejmě motor s baterií.

Průměr válců

Poněkud podceňovaný parametr. Pravda je, že na většině českých revíru ji nemusíte příliš řešit. Vyšší průměr plováku se může hodit například na Lipně nebo při rybaření v zahraničí, kde můžete narazit na vlny hnané větrem, které můžou skončit na palubě. Pro rybářský člun s elektromotorem je nejlepší mít plováky o průměru alespoň 40 centimetrů. 

Hustota PVC tkaniny

U kvalitních člunů se již nepoužívá PVC známé z nafukovacích matrací ale odolná tkanina, potažená PVC z vnitřní i vnější strany. Můžete ale narazit na poměrně širokou nabídku člunů z různě silných materiálů. Slabší PVC se používá například pro Belly boaty (do 900 g/m²). 

Rybaření na Lipně vyžaduje dobré plavidlo. Rybářský člun s elektromotorem

Čím silnější materiál, tím větší odolnost ale i hmotnost. Pro rybářský člun s elektromotorem ale musíte volit odolnější a tužší v rozmezí 900 až 1100 gramů/m2. Takový materiál by měl vydržet i najetí do nějaké překážky při jízdě s motorem. Pro benzinové motory, kde se pohybujeme vyšší rychlostí už to ale chce silnější tkaninu nad 1100.

Pevná nebo nafukovací podlaha

Pro použití s elektromotorem stačí i kvalitní nafukovací podlaha. Pevná podlaha samozřejmě přináší lepší komfort, o tom není pochyb. Jsou to ale opět kilogramy navíc.

S pevnou podlahou je to ale úplně jiné chytání, můžete se například v klidu postavit aniž byste se bořili nebo podlaha čitelně pružila. Ke komfortu pobytu na vodě to přispívá více než si můžete zpočátku myslet.

Rybářský člun s elektromotorem – detaily

Hlavní parametry jsme probrali. Při výběru člunu ale můžeme ještě hodnotit i některé detaily jako například:

Uchycení sedaček

Sedačky (lidově prkna) mohou být uchycené dvěma způsoby.

  • Napevno vlepenými držáky
  • PVC raily – nasouvací kolejničky

Druhá varianta je lepší v tom, že se dá s místem posedu v nějakém rozmezí hýbat. U některých člunů je můžete dokonce posouvat po celé délce a nakonfigurovat si tak sedění přesně podle vašich potřeb.

Pozor na druh švů

Žádný člun není vyroben z jednoho kusu materiálu. Jednotlivé kusy PVC se tak spojují pomocí švů. Rozlišujeme dva druhy:

  • Lepené švy
  • Svařované švy

Svařované švy vydrží samozřejmě větší zátěž než lepené. Rybářský člun s elektromotorem ale není vystaven takové zátěži při jízdě jako s benzínovým a tak je možné lepené švy tolerovat. Pozor ale dejte na pečlivé vysušení po každé akci. Dlouhodobé skladování ve vlhku lepidlu nepřeje. To platí i pro nalepené držáky apod.

Výhody rybářského člunu s elektromotorem

Elektromotor je pro většinu českých revírů dostačujícím způsobem pohonu. Můžete ho navíc snadno využívat bez nutnosti vlastnit průkaz VMP.

Mezi hlavní výhody elektromotoru patří:

  • Dlouhá doba provozu na jedno nabití – běžně vám vystačí na celý den
  • Absence hluku
  • Velká manévrovatelnost
  • Možnost použití i v mělkých vodách
  • Nízká hmotnost a rozměry
  • Nízká cena

Má to ale i svoje nevýhody:

  • Nízká rychlost do cca 7 kilometrů za hodinu
  • Nezvládá silný protiproud
  • Velký vítr a vlny také nejsou bezpečným prostředím
LK Baits elektromotor Haswing 55 Lb

*Legendární Haswing 55

Hlavní výhoda jsou nejspíše kompaktní rozměry. I s trakční baterií (speciální druh baterie pro dlouhodobé napájení motorů) jsou docela skladné, rozumně těžké a nestojí zas tak moc.

Výkon elektromotoru se udává v librách a dá se říct, že nejlepší kusy mají tah nad 70 liber. Oblíbeným modelem je například Haswing 55 a jeho deriváty prodávané pod jinými značkami. Takový motor utáhne i vícemístné čluny.

Výkonné modely ale mají smysl jen u kvalitních člunů s pořádným zrcadlem na uchycení motoru. Pokud máte některý z lowcost člunů bez možnosti pevného přidělání motoru, tak se výkon stejně kdesi ztrácí a nemá cenu experimentovat se silnějším tahem než 50 lb.


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.