Jakou baterii k elektromotoru na člun nebo belly boat

Přívoz v Praze na Vltavě.Jakou baterii k elektromotoru

Rozmach chytání z člunů nebo belly boatu přináší zvýšený zájem hlavně o elektromotory. Jakou baterii k elektromotoru si ale pořídit aby měla dostatečnou kapacitu a vydržela víc než jednu sezónu?.

Nejlepší příklad je ten negativní a tak vám můžu preferovat, kterak jsem se rozhodl ušetřit a neušetřil. Pro svůj první člun s elektromotorem motorem jsem prostě vzal klasickou baterii do auta, kterou jsme měli doma. Už ani nevím proč v garáži ležela, když v autě byla jiná.

Fungovalo mi to výborně asi měsíc (v reálu možná něco přes deset dnů na rybách se člunem při vláčení). Pak se baterka začala rychle vybíjet. To jsem přisoudil jejímu stáří a koupil novou. Opět to byla klasická autobaterie. Váhal jsem nejdřív, jestli ji nemám šoupnout do své „zánovní“ oktávky a vzít na člun baterku odtud. Rybářská vášeň ale vyhrála jako vždy. Jezdil jsem s fungl nágl novou baterkou po Ohři a bylo to fajn. 

Dva měsíce mi spokojenost vydržela, bohužel pak jsem si všiml, že nabíjení trvá najednou kratší dobu. Výdrž baterie na vodě se taky začala krátit. Nejdřív jsem myslel, že to bude zimou. Začátkem října ale bylo ještě docela teplo. 

Jakou baterii k elektromotoru

*Vypadá to jako normální baterka do auta ale to je jen zdání. Každý rybář s alespoň zbytkem sebeúcty si do člunu koupí trakční baterii. Je sice dražší ale vydrží několikanásobně víc nabití a vybití než autobaterie a ve výsledku vyjde levněji.

Zkrátím to – baterka byla nadranc a ani do auta už se nehodila. Sice jsem ušetřil za speciální baterii ale ve výsledku mě to vyšlo dráž, protože nakonec jsem si tu trakční baterku stejně musel koupit. Ve výsledku úspora žádná.

Co je to trakční baterie pro lodě

Trakční baterie vypadá na první pohled dost podobně jako klasická baterie do auta. Má ale trochu jiné vlastnosti. Snad mě odborníci na elektro neukamenují když to vysvětlím svým pohledem.

Klasická autobaterie slouží hlavně pro startování. Musí pustit do startéru velký proud aby to naskočilo. Potom už se dobíjí alternátorem a defakto se jen „veze“.

Trakční baterie na elektromotor není dělaná na velký startovací proud. Naopak je stavěná na stabilní kontinuální výkon dodávaný do elektromotoru. Má dostatečnou kapacitu na dlouhý provoz a hlavně ji tolik nevadí opakované cykly dlouhého vybíjení, což je věc, které se při provozování elektromotoru nedá vyhnout.

přívlač na Lipně je úspěšný způsob rybolovu. Jakou baterii k elektromotoru?
Na větších vodách je elektromotor vítaný pomocník. Nezapomeňte ale, že pro mnohakilometrové přesuny a větší vlny už to chce pro větší bezpečí spíš benzíňák.

Trakční baterky slouží nejenom pro čluny, ale pro všechny stroje hnané elektromotorem. Všelijaké vozíky a další podobné zařízení v průmyslu i dopravě se bez nich neobejdou. Nevím jak je to u Tesly nebo elektrokol, ale tipnul bych si, že jejich baterky mají podobné vlastnosti.

  • Trakční baterie pro lodě a čluny vydrží dlouho pohánět motor. Zároveň nepotřebuje náročnou údržbu.

Nahrazovat trakční baterii autobaterií je opravdu nouzovka, která dlouhodobě nemá žádnou výhodu. Ceny trakčních baterií navíc nejsou tak drastické aby se vyplatilo šetřit.

Jakou baterii k elektromotoru tedy zvolit?

I když jsou trakční baterie držáci, tak není od věci jejich výběru věnovat trochu pozornosti.

Kapacita baterie určuje hlavně dobu provozu. Udává se v ampér hodinách (Ah) a logicky, čím větší kapacita tím déle motor vydrží. Zatímco kaprařům na občasnou zavážku asi docela dlouho vydrží s 50 Ah, tak celodenní vláčka může vyžadovat více, obzvlášť pokud jste na místě, kde je trochu proud a budete motor drtit na plno nebo při trollingu.

Jakou baterii k elektromotoru

Problém s kapacitou je ale daleko hlubší protože se tím nepřímo ovlivní i životnost baterie. Jak je to možné? Životnost baterie se udává v cyklech (nabití a vybití). Trakční baterie pro lodě sice zvládnou vybití až skoro na nulu, čím hlouběji ji ale budete vybíjet, tím méně cyklů vydrží.

V praxi to znamená například toto:
  • Máte 50 Ah trakční baterii, která vám stačí pro vaše účely ale vybijete skoro durch (20% a méně) – řekněme, že taková baterie při tomto používání vydrží třeba 200 cyklů
  • Máte 70 Ah baterie – při stejné době jízdy na vodě se vybije třeba jen na 40 – 50 % – životnost (počet cyklů) pro tuto baterii bude zhruba 2x až 3x vyšší

Konkrétní čísla samozřejmě záleží na typu baterie. Míra vybití se nazývá  D.O.D. (depth of discharge) a doopravdy, čím méně baterii vybíjíte, tím více cyklů vám vydrží. Rozdíly mezi hlubokým a malým vybitím jsou mnohdy propastné. Trakční baterie vybíjená jen trochu zvládá při dobrém skladování teoreticky i přes tisíc cyklů.

pohoda na belly boatu.<script type="text/javascript" language="javascript" src="https://www.ftjcfx.com/widget-5f14a16e94c123ead8f88975-9184817?target=_top&mouseover=Y"></script>
I na belly boat jde připevnit motor

Zdálo by se tedy, že nejlepší bude kupovat trakční baterie pro lodě s vysokou kapacitou. Aby to ale nebylo tak snadné, tak jsou tu dvě komplikace:

  • Vysoká cena – baterie s vysokou kapacitou stojí nejvíce peněz
  • Velká hmotnost – s kapacitou roste strmě počet cyklů ale stejně stoupá i hmotnost baterie. Počítejte běžné s 20 kg u baterií okolo 70Ah

Většina prodavačů vám poradí jakou baterii k elektromotoru vybrat a vynásobí přitom potřebnou kapacitu podle koeficientu 1,5. Co to znamená?

Pokud máme zjištěné, že potřebujeme baterii o kapacitě např. 70 Ah, tak tuto hodnotu násobíme 1,5x. Vyjde nám tak baterie s kapacitou 105 Ah, v reálu můžeme najít spíš 100 nebo 110 Ah.

Tím získáme takový kompromis z hlediska ceny, hmotnosti a výsledného počtu cyklů než baterka půjde do nebezpečného odpadu.

Jak ale zjistím jakou baterii do člunu potřebuji, respektive jakou kapacitu? 

To je dobrá otázka, sám jsem našel několik různých typů výpočtu. Od jednoduchého:

Kapacita baterie ÷ odběrem proudu motoru = doba jízdy

Až po různé vzorce s nějakým koeficientem, kde výsledná kapacita vychází trochu větší než podle vzorce výše. Popravdě nevím, kde je pravda. Ten vzorec určitě stačí orientačně. Problém ale je, že spousta motorů nemá uvedený odběr proudu.

Naštěstí ale dost výrobců doporučenou kapacitu uvádí už v popisu motoru, čímž situaci dost usnadňuje.

V lodním obchodě mi dokonce radili kapacitu baterie přímo zdvojnásobit. Tzn, pokud chci jezdit tři hodiny plným výkonem, tak aby baterie měla výdrž na šest hodin. Z toho jsem pochopil, že ideální bude vzít největší možnou baterii jaká se vám hodí cenově i podle váhy.

O tom, že nejpraktičtější jsou gelové baterie asi nemusím moc mluvit. Nevadí jim položení na bok, což jsou věci, které se občas stávají. Hlavně tedy na suchu, při přenášení člunu mezi autem a vodou.

S motorem většinou taky obdržíte vhodné vodiče, případně není problém je dokoupit se svorkami, konektory a dalším spojovacím materiálem. Od věcí není ani pouzdro na baterii, protože voda a elektřina nejsou úplně kamarádi.

To je vlastně vše co potřebujete. Ještě nezapomeňte na kvalitní nabíječku a můžete vyplout!

2 Comments

  1. Mam 3 klasicky autobaterie a jezdim s nimi uz 5 let na zavody a az niny zacinaji vykazovat znamky slabe kapacity. Vzhledem k tomu, ze i trakcni baterii klesa kapacita a je drazsi, tak mi to prijde sul nul. Spis je potreba to hludat pres zimu a dobijet. Clanek dost nepresny…

    • Čau Ondro, nejsem elektro odborník tak jsem to popsal podle svejch zkušeností a rad,co jsem dostal od kluků z elektra.

      Péče o baterku asi dělá hodně ale trakční aku bude vždycky vhodnější, to jsem přesvědčenej. Zhoršení parametrů nezabráníš nikdy u niceho. Cena je padnej argument ale k tomu bych doplnil, že občas člověk může mít smůlu na slabší výrobek, kterej se nechová dobře. Zažil jsem dvě stejný trakční baterie, koupený přibližně nastejno ale kvalita diametrálně odlišná…

      Jistota jsou značky jako Sonnenschein, na pár let ti vystačí a nemusel bys ji ani tolik šetřit. Cenovka ovšem hodně hustá.
      Kuba V.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.