Japonec se zbláznil a do nové verze Shimano Stradic nacpal střeva z Vanquishe, který stojí dvakrát tolik.
Přívlačový naviják Shimano Stradic zná alespoň z doslechu každý vláčkař. Je to jedna z legend. A vlastně to není jeden naviják ale celá řada navijáků. Na trhu jsou několik desetiletí a samozřejmě se pořád vyvíjejí. Nejnovější verze končící indexem FL se poprvé objevila v roce 2019.
Japonci jsou obecně šikulové. Značka Shimano ale prodává výrobky od cca pětistovky do X desítek tisíc. Právě Shimano Stradic má být zlatý střed. Tedy špičkově kvalitní naviják, který by měl být finančně dosažitelný pro většinu rybářů.
Prohlédnout nabídku navijáků řady Shimano Stradic v eshopu
Pokud půjdete třeba na MRK, nebo jiný web, kde mají fórum a zeptáte se na doporučení ohledně navijáku na přívlač, tak určitě padnou jména dvou značek – Daiwa a Shimano. První je levnější. Shimano si zase vydobyl zvuk garantované kvality.
Stradics vám určitě nikdo rozmlouvat nebude. Každému nováčkovi v přívlači se dá s klidem doporučit Shimano Stradic i ve starší verzi Ci4+ nebo FK.
Od loňského roku je ale lídrem nový typ Shimano Stradic FL. Tato řada si klade opět za cíl uspokojit potřeby rybáře, který se věnuje lovu dravců. Od starších řad ho poznáte snadno už při nákupu. Starší typy se dodávají v červené krsbici a Flko je netradičně v bílé.
Design navijáku Shimano Stradic
Výrobce modernizoval i vzhled. Stříbrná barva těla se teď leskne doslova jako psí kulky, cívka je perforovaná a tělo navijáku vyniká ostřejšími hranami. Jinak je koncepčně podobný starším modelům. Hlavně rozměry zůstaly pořád stejně „velkorysé“. Stradic prostě není malý navijáček v žádné z velikostí.
Z čeho je naviják udělaný?
Modernizace vstupuje do materiálu. Stradic je vyroben z kompozitu. Není to ale plast, nýbrž kombinace kovu a polymerů tzv. Hagane body. Díky tomu má naviják vydržet i hrubé zacházení ať už si pod tím výrobce představuje cokoliv.
Co se v konstrukci navijáku lehce změnilo je úhel překlápěče, který by teď měl být ergonomičtější a odolnější. Stradic FL má i lehce upravenou delší cívku pro delší náhozy (Long Stroke Spool).
Co se týče vnitřního soukolí, tak tady najdete největší překvapení protože Shimano Stradic FL je postavený na stejných technologiích jako Shimano Vanquish, který ale stojí sakramentsky víc peněz. Jsou to technologie:
- Micro Module II
- Silent Drive
- X Protection
Micro Module II jsou vlastně preciznější a jemnější ozubená kolečka, která mají menší tření a točí se opravdu potichu. Díky tomu se celý mechanismus daleko méně opotřebovává a má klidný chod i při zátěži. Je to dobrý naviják na všechny druhy vláčení, vzhledem k robustní konstrukci vydrží také těžší přívlač a sumcovláčku.
Silent Drive zase snižuje tření a hluk všech pohyblivých částí navijáků. Shimano Stradic FL patří mezi nejvíce tiché smekací navijáky na trhu. S tím souvisí i speciální technologie zapouzdření, která brání průniku drobných nečistot dovnitř navijáku.
Technické parametry Shimano Stradic 2500 FL
Na českém trhu se dá koupit přes deset variant Stradicu. Náš výběr padl na velikost 2500.
- Hmotnost 225 g (o pár gramů méně než předchozí verze FK)
- Převod 5.3:1.
Tato velikost je úplně akorát na univerzální vláčku na štiky, candoše i menší dravce. Výrobce naviják prezentuje jako univerzál na přívlač. Dá se s ním v klidu tahat wobler, chytat na gumu nebo trollovat ze člunu. Zkrátka žádné speciální vlastnosti, které by omezovaly jeho použití nemá.
Hlavní důraz je kladen hlavně na odolnost, kterou Shimano Stradic má nadprůměrnou i pro navijáky v této cenové kategorii. Z uživatelského hlediska nelze vytknout skoro nic. Brzda funguje i vrčí úplně hladce bez počátečního zadrhnutí. Žádné vůle nebo pazvuky se neobjevují ani po čase užívání.
Co jsem ale netušil je, že Japonci jsou lakomý národ. K navijáku za 4+ tisíce nedávají náhradní cívku.
Prohlédnout nabídku navijáků řady Shimano Stradic v eshopu
Tip: hledáte kvalitní naviják na vláčku kolem 1500 Kč? Přečtěte si recenzi navijáku Daiwa Ninja LT
Čtěte také: Navijáky na přívlač, které nezklamou ani ty nejnáročnější
Buďte první kdo přidá komentář