Echolot neboli sonar (tentýž název pro jednu věc) je dnes vcelku běžná záležitost. Vyznat se v nich ale může být zpočátku poněkud těžké. Jak vybrat echolot na loď vám poradíme v tomto článku.
Nechceme to příliš komplikovat vzletnými slogany a marketingovým balastem. Zaměříme se základní princip sonaru a tipů jak vybrat echolot pro konkrétní podmínky. I u malých echolotů platí, že nejdříve si musíte zodpovědět otázky typu: kde a jak jej hodláme používat. Od toho se odvíjí výběr modelu echolotu a defakto i cena.
Jak funguje rybářský sonar neboli echolot
Vezmeme to velmi stručně. Každý echolot má kromě displeje a tlačítek ovládání i tzv. sondu. Může mít různé tvary a je kabelem spojená se zbytkem echolotu. Ve vodě vysílá zvukové signály na různých frekvencích. Lidově řečeno, sonda „houkne“ do vody. Vy ten zvuk samozřejmě neuslyšíte, protože má frekvenci, kterou ucho neregistruje.
*Mimochodem, občas při natáčení podvodní kamerou je slyšet od echolotu jakési cvakání. Někteří rybáři už pojali podezření, že ryba tento zvuk může zachytit třeba postranní čárou. Průvodci na revírech v zahraničí proto někdy echolot používají jen pro nalezení vhodného místa a pak jej vypínají.
Zvukový signál ze sondy echolotu míří dolů ke dnu, případně i do stran pod nějakým úhlem. Konkrétní parametr závisí na typu sondy a echolotu. Cestou signál naráží na ryby, kořeny ve vodě, trávu a hlavně na dno. Dno může být bahnité, travnaté a kamenité: moderní echoloty tohle dokáží rozpoznat i u těch levnějších modelů.
Odražený signál se následně vrací k sondě, která má přijímací čidlo. Signál zachytí a pošle do procesoru echolotu, kde ho zařízení softwarově zpracuje. Echolot podle charakteru a rychlosti odezvy pozná hloubku, tvrdost dna i objekty ve sloupci (ryby). Všechny parametry vám pak přehledně dokáže vykreslit na displej, kde názorně vidíte, jak to vypadá pod vaší lodí.
Jak vybrat echolot s ohledem na vaše potřeby
Letmým pohledem např. na náš katalog echolotů zjistíte, že ceny se pohybují v neuvěřitelném rozstřelu od pár tisíc korun až po částky přes 100 000 CZK.
Nemá smysl si lhát do kapsy, že echolot za pět tisíc je lepší než ten za sto. To není samozřejmě pravda. Lepší je ale podívat se na to optikou vašich potřeb, protože v českých poměrech může části rybářů vyhovovat něco levnějšího. Záleží to hlavně na lokalitách a způsobu lovu. V Čechách i na Moravě jsme limitováni možnostmi lovu z lodě, který je povolen jen na některých revírech.
Mělké revíry, případně použití pro kaprařinu
Revíry s hloubkou do dvou nebo tří metrů nejsou typickou lokalitou, kde se používá echolot. V Čechách má takovou hloubku spousta úseků na středním i dolním Labi, nebo například i Berounce či Jizeře, kde je lov z lodi povolen na poměrně dlouhém úseku dolního toku.
Kapraři můžou echolot používat pro zavážení, které je povoleno i na některých revírech se zákazem lovu z plavidla nebo na soukromých revírech.
Na takové vodě špičkové echoloty za desítky tisíc nikdy nerozvinou svůj potenciál. Můžete si samozřejmě vzít Lowrance HDS na Labe někde nad Hradcem. Na takovéto mělčí vody vám ale dobře poslouží i modely nejlevnějších řad, v ceně řekněme mezi 5 až 10 tisíc korun. Vlastnosti těchto echolotů jsou navíc v současné době mnohem dál než byly například před deseti lety. Můžete zvážit i obměnu starého kusu za novější.
Echoloty v této cenové relaci jsou rozměrově menší a stačí vám k nim také menší akumulátor, což šetří množství vybavení, které na ryby vozíte.
Proč nám na tomto typu vod stačí levnější echoloty? Na hloubkách do cca dvou a půl metru není práce s echolotem tolik o hledání ryb, jelikož i malý člun ryby plaší a v kuželu pod vámi se nebudou příliš zdržovat a raději odplavou pryč a někam se schovají. Práce s echolotem na takové hloubce je převážně o průzkumu struktury a charakteru dna, což výše zmíněné echoloty zvládají krásně. Cenou se přitom nevymykají běžné rybářské výbavě.
Jaký echolot vybrat?
- Úplně nejjednodušší a levná volba je série Hook 4x kolem 3-4 tisíc korun
Echoloty, které vidí do stran
Pro náročnější použití je nejlepší investovat do echolotu se Side Scanem. Ten využijete na větších a hlubších řekách a samozřejmě hlavně na velkých jezerech. České údolní přehrady jsou typickým příkladem vody, kde vám echolot může přinést výrazné úspěchy. V tomto případě je nejlepší pomocník echolot, který dokáže vidět nejen pod loď ale po stranách. Sonda v tomto případě vysílá paprsky doleva, doprava i pod loď.
Za peníze, které do toho vrazíte navíc, získáte obrovskou výhodu v tom, že uvidíte cca desetinásobně větší plochu než s klasickým sonarem jenž kouká jen pod loď.
Pro srovnání: u klasického echolotu uvidíte na fleku hlubokém pět metrů co se děje na ploše cca 6 – 7 metrů pod vámi (jen příklad – konkrétní číslo závisí na úhlu vyzařování).
S bočními paprsky může mít viditelné prostranství pod vámi přes padesát metrů, na větší hlubině už se bavíme o ploše s šířkou blížící se sto metrům! To je obrovský rozdíl. Získáte tak daleko komplexnější přehled o dnu, výskytu ryb a dalších zajímavých věcech, které na obyčejném sonaru vidíte jen když přejedete přímo nad nimi.
Na řece s tímto echolotem stačí jeden průjezd podél každého břehu a máte úplně jasno o tom, jak to pod vodou vypadá.
Využívání bočních paprsků už je zavedená technologie a postupem času klesá cena modelů, se kterými ji můžete získat. Aktuálně nejlevnější model s možností SideScan stojí něco přes 16 tisíc korun. (Konkrétně jde o model Hook Reveal 7 ve verzi se sondou Tripleshot za 16 499 Kč)
Velikost displeje hraje roli
Musíme ale upozornit, že echolot se SideScanem sice můžete mít relativně levně. Avšak u této technologie musíte zohlednit i parametry displeje. Na první pohled se může zdát, že je jedno zda má displej 7,9 nebo 12 či snad 16 palců (ten už je jako počítačový monitor). S rostoucí úhlopříčkou displeje vznikají i několikanásobné cenové rozdíly.
Úhlopříčka ale není jenom frajeřinka pro boháče. Je to právě to, co dělá hlavní rozdíl při pozorování dna echolotem. Vměstnat x desítek nebo stovek metrů dna na displej není úplně jednoduché. Čím větší displej, tím lépe uvidíte podrobnosti, které echolot zobrazuje.
Na větším displeji je navíc dobře využitelné rozdělení obrazovky. Můžete si na obrazovce nastavit až 6 okének. Ty mohou zobrazovat pohled bočních paprsků, spodního paprsku pod lodí a například ještě mapy s vaší aktuální polohou a uloženými body.
Proč dělit velký displej na menší okna? Zdánlivě je nesmysl zmenšovat zobrazení na velkém a drahém displeji. Je to ale jednaa z nejlepších vychytávek, kterou vám tyto echoloty nabízí: pokud spatříte něco zajímavého, například stranou od lodi, tak můžete na displeji podezřelé místo prstem nakliknout a označit ikonou (příklad: zahlédnu na bočním paprsku padlý strom na dně a chci ho blíže prozkoumat).
Po nakliknutí (prstem ťuknete přímo na tu kládu) se vám označená lokace objeví jako bod na okně s mapou a můžete se pomocí GPS přesunout přímo k němu!
Nejenže můžete zahlédnout věc, která leží klidně i více než padesát metrů bokem od vás. Ještě si ji můžete jednoduše označit a echolot vám na mapě přesně ukáže její polohu!
Lowrance HDS
Všechny výše uvedené výhody a triky má samozřejmě nejlépe zmáknuté vlajkový model Lowrance HDS. Je k mání v několika verzích, které se liší samozřejmě cenou (velmi výrazné rozdíly) a právě i velikostí obrazovky.
V nejdražší verzi s 12, respektive 16 palcovou obrazovkou je to opravdu „dělo“, které stojí jak lehce ojeté auto.
Co HDSko umí kromě výše zmíněných vychytávek s bočním skenováním dna a označováním míst? Zmínit můžeme například propojení s motory a automatické navedení lodi k označenému bodu, který máte v paměti nebo si ho nakliknete přímo z obrazovky. Opět zde funguje systém: vidím něco na dně – kliknu – echolot ukáže na mapě přesně místo. Tady navíc ještě může loď přímo na místo dojet – tedy pokud máte echolot napojený na elektromotor, což není žádný technický problém.
Seznam vychytávek u dražších echolotů je velmi dlouhý. Existuje třeba možnost propojení s telefonem nebo použití on-line satelitních snímků místo map a podobně. Echoloty této třídy už jsou defakto výkonné počítače, protože zpracování takového množství informací vyžaduje obrovský výpočetní výkon procesoru. S čímž souvisí i nemalá spotřeba energie v řádech desítek wattů (cca 20 – 70 W dle typu a velikosti obrazovky).
U vlajkových modelů za všechno samozřejmě zaplatíte nemálo peněz. Určitá část rybářů přitom tyto echoloty zavrhuje, řka, že to kazí kouzlo rybařiny, což opravdu kazí, nicméně pokrok asi nejde zastavit a rybaření z lodi bude pro rybáře skoro jako videohra. Za deset let tyto echoloty pravděpodobně koupíte za zlomek dnešní ceny a bude je mít kdekdo. Stačí se podívat na dnešní přístroje v ceně do deseti tisíc. Před léty byste echolot s takovými parametry pořizovali několikanásobně dráž a dnes je mají někdy i puberťáci, kteří k vodě nosí nahazovací sonar s technologií Chirp od Deeperu.
Jak vybrat echolot – GPS ano či ne
V předchozím odstavci jsme zmínili i GPS navigaci. Pokud přemýšlíte jak vybrat echolot, tak stojí za zvážení zúžit výběr na modely, které ji mají integrovanou přímo v sobě. V čem je to výhodné, když GPS s mapou je v každém mobilu? Důvodů milion, namátkou;
- GPSka zvyšuje vaše bezpečí na vodě – v našich podmínkách vám může pomoct bezpečně rybařit například v mlze na Lipně či jiné velké přehradě. Lodní echoloty mají poměrně velké akumulátory a tak nemusíte spoléhat jen na mobil, který se může vybít. Echolot s GPS se hodí i v zahraničí typu Švédsko, kde zjednoduší orientaci na velkých jezerech. O moři nemluvě…
- Není to jen o mlze ale taky o chytání večer a nočních návratech, kdy s pomocí mapy a GPS v echolotu nemusíte mít strach z plavby po tmě. To je opět výhoda hlavně při cestách do zahraničí. Vyhnete se mělčinám i skalám
- Lokalizace lovných míst – bez GPS je hledání konkrétního místa i s echolotem složité. Hledání konkrétní zlomu nebo místa na dně vám může ukrást desítky minut času na každém výjezdu. Pomocí GPS si místa uložíte do paměti a najdete je okamžitě.
- Pamatuje si historii pohybu: když zapomenete označit nějaké místo tak zpětně zjistíte, kudy jste se pohybovali. Pokud bez GPS narazíte na dobrý flek na větší vodě, tak nikdy nemáte šanci si jej přesně zapamatovat. Tady stačí uložit bod nebo si projet historii.
- Tvorba map – echolot vám pomůže kompletně zmapovat hloubku a reliéf dna lokality. Případně můžete využít již existující mapy na některých lokalitách. S GPS snadno najedete kam chcete.
- Do budoucna přibude x dalších funkcích spojených s navigací. Echolot bez GPS s nimi nebude kompatibilní a budete muset dříve koupit nový
Přejděte do našeho katalog echolotů
Nebo čtěte další články o echolotech:
Rybářský echolot – velký článek o sonarech
Be the first to comment