Výroba prutů nemusí probíhat jen ve fabrice kdesi v Asii. Ručně stavěné pruty po světě vyrábí řada nadšenců, najdeme je u nás i v okolních zemích. S jedním z lidí, kteří staví pruty na zakázku či jen v malých sériích, jsem měl možnost mluvit na letošním For Fishingu.
Letos sem zavítala maďarská firma Rodbuilder Mate, jejíž majitel Maté Puskás, zde osobně představil ukázku asi tří desítek modelů prutů.
Těmi již několik let zásobuje nadšence a fajnšmekry prutů postavených na komponentech firem jako North Fork Composite (G. Loomis), Fuji atd.
V zemi jeho původu je rybaření extrémně populární, s čímž souvisí enormní nabídka běžné produkce rybářských potřeb. Proto se rozhodl jít cestou maximální kvality a užitné hodnoty.
Při stavbě prutů se zaměřuje na hig-end produkci. Hned při první dotazu na cenu jsem si ověřil, že výroba prutů na zakázku nebo zakoupení některého z připravených prutů určité není cesta, jak na rybaření ušetřit.
Je to spíš způsob, jak si pořídit maximální kvalitu a mít třeba i možnost ovlivnit výslednou podobu i charakter prutu.
Kvalitní nástroj pro nadšené rybáře
Maté Puskás vyrábí prémiové pruty. Představě drahého prutu jako ozdoby nebo luxusního doplňku pro bohaté rybáře se však brání.
Většina jeho prutů na sobě nemá nic zbytečného navíc ani nehýří všemožnými designovými kreacemi, ačkoliv vyrobit na přání se dá prý vše.
Celou dobu mi vysvětloval, že jeho pruty jsou hlavně nástroj, extrémně kvalitní a výkonný při lovu. Umělecké hledisko většinou nehraje takovou roli, pokud si tedy zákazník vyloženě nepřeje něco speciálního.
V takovém případě vyrábí pruty na zakázku či modifikuje některý z nabízených prutů dle přání kupce.
Ročně vyrobí maximálně několik stovek prutů: od přívlačových, přes feeder až po kaprové, sumcové ale i muškařské pruty.
Pruty na veletrhu zaujaly poměrně dost rybářů, mohu-li soudit. Bylo vidět, že z ceny se některým lehce podlamovala kolena.
Na druhou stranu ale rozhodně nejde o nejdražší pruty, které na For Fishingu někdo vystavoval.
Samozřejmě nejvíc mě zaujaly jednodílné UL vláčáky, paradoxně ale nakonec jsem si poslední den odnesl speciál na method feeder, o kterém se určitě časem rozepíšu také, až se na něj přestanu dívat doma v pokoji vyzkouším někde u vody.
Pokud někoho zajímá částka, tak bez veletržní slevy se cena těchto feederových prutů se dle modelu pohybuje kolem ceny špičkových modelů ostatních sériově vyráběných prémiových značek jako třeba Tubertini atd. Bavíme se o rozmezí cca 12 – 13 tisíc Kč za kus.
Prut na střední přívlač v akci na výpravě v Itálii:
Stavět pruty začal v pubertě: nyní buduje značku prémiových ručně vyráběných prutů
Samozřejmě mě zajímalo, jak se stane, že někdo v relativně mladém věku začne dělat pruty, jejichž věhlas se šíří i mimo jeho rodnou zemi.
Nadšenců do rybaření je mnoho, nadšenců vyrábějících pruty již méně. Jak se člověku stane, že v dnešní záplavě prutů všech značek, typů a cenových hladin, začne dělat vlastní výrobky? To se stalo předmětem následujícího rozhovoru.
Jak dlouho se vlastně věnuješ rybaření a proč ses dal na stavění prutů?
Rybařím od malička. Maďarsko je země rybářům zaslíbená, já ale pocházím z východní části, kde jsme v mém mládí nikdy neměli moc peněz na rybářské výdaje. Proto si už od dětství spoustu věcí vyrábím doma. První prut jsem si postavil už na základce
Měl jsem tehdy takovou mánii – dohodit co nejdál. Naše řeka má šířku kolem 70 metrů a často jsem potřeboval nahodit dál od břehu nebo na protější třetinu toku.
Chytal jsem hlavně na přívlač s woblery a nedařilo se mi je házet dostatečně daleko na místa, kam jsem potřeboval. Neměli jsme v okolí blízko žádný most, kterým bych se dostal na druhou stranu, jediná šance dosáhnout na ryby byla dohodit nástrahu z naší strany.
První pruty jsem si dával dohromady z použitých laminátových blanků. Začal jsem sbírat informace také o rozmístění oček a takhle jsem se vším laboroval hodně dlouho.
S přibývajícími zkušenostmi jsem začal porovnávat kupované pruty, které jsem měl k dispozici a zkoumat například šířku blanku u špičky a rukojeti a jejich vliv na akci a chování prutu.
První roky jsem dělal hlavně věci pro sebe, potřeboval jsem uspokojit svoje nároky na chytání a nedělal jsem pruty na na zakázku ani na prodej.
Maďarsko se u nás spojuje hlavně s lovem kaprů. Jaká je tvoje oblíbená technika?
Pro mě osobně to je přívlač. Na kapry si zajdu taky ale přívlač u mě hraje absolutní prim.
Jak jsi došel k myšlence založit vlastní firmu?
Jak jsem říkal, pruty jsem si zkoušel dělat už od mládí. Asi před pěti lety mi pár kamarádů řeklo, že bych s tím mohl jít na trh, vymyslet si značku a začít pruty dělat pro další rybáře. Jelikož s maďarským jménem jít do světa není snadné, začal jsem si říkat Rodbuilder Maté.
Nakreslil jsem si k tomu dokonce vlastnoruční logo.
Když porovnám cenu tvých prutů s běžnou nabídkou na trhu, jsou na cenové špici. Je to dáno hodnotou ruční práce nebo cenou materiálu?
Řekl jsem si, že když už začínám stavět pruty za peníze, tak z toho nejlepšího. Blanky beru od firmy North Fork, což je vlastně odnož G. Loomis – průkopníků v oblasti uhlíkových prutů.
Vyrábí vynikající blanky pro všechny typy prutů.
Když se podívám na stojan, vidím, že spousta prutů nemá korkovou rukojeť. Nemělo by to být u ručně vyráběných drahých prutů norma?
Korek mám ve velké oblibě, tady je několik prutů s korkovou rukojetí. Vyrábím je na pruty ve všech tvarech, často podle požadavku klienta na míru.
Zároveň ale beru pruty hlavně jako nástroj – základ pro mě představuje hlavně kvalitní blank a k němu stejně dokonalá očka. Záležet si dám také na sedlu pro naviják.
Na odbyt mi ale jdou hodně pruty s dělenou rukojetí, či rukojetí z jiného materiálu než korek. Snižuje to výslednou cenu a pro spoustu zákazníků rukojeť z korku nemusí být to hlavní.
Tady můžeš vidět třeba rukojeti z karbonu, což je velice designově i ergonomicky zajímavá věc, příjemná do ruky.
Není problém jakýkoliv prut upravit a dodat s korkovou rukojetí či jiným speciálním požadavkem, náš zákazník, náš pán.
Myslíš, že existuje poptávka po takto drahých prutech?
Určitě, já nevyrábím pruty jako sériovou výrobu, snažím se dělat věci ve vynikající kvalitě. Baví mě dělat TOP produkty a mám radost, když rybáři jsou z mých prutů nadšeni. Neprodávám velké množství prutů ale snažím se vytvářet nabídku pro rybáře, kteří chtějí špičkovou kvalitu.
U nás už máme síť obchodů, kde lze naše pruty koupit nebo objednat a lidi je kupují. Možnosti k rozšíření výroby pořád máme a tak zkoušíme se dostat za hranice.
Proč zrovna Česká republika?
Mám dobré známé na Slovensku, kteří mě přivedli sem. Rybaření je v našich zemích dost podobné – hlavně co se kaprařiny a feederu týče. Mám pruty také na sumce a za sebe můžu říct, že mohu nabídnout výborné kousky na přívlač, které se sám věnuji nejčastěji.
U přívlače bych se rád zastavil. Vidím tady několik UL prutů vyrobených v pouze jednom díle. Kupuje to někdo kromě pár nadšenců do Trout Area?
Definoval bych je jako UL pruty na pstruhy a menší dravce. Není problém v případě zájmu vyrobit klasickou děličku, ale tyhle jsem udělal v jednom kuse, jednoduchost je geniální věc.
Jsou navíc krátké, do dvou metrů. U nás s tím chodí rybáři na pstruhy i na úplně normální mimopstruhové revíry.
Čím se takový prut za cenu kolem 700 EUR liší od běžného prutu s minimálně pětinásobně nižší cenou?
Jako vláčkař ti řeknu jednu věc. Nevím jak u vás, ale v Maďarsku všichni chtějí prut se super rychlou akcí, který je také dostatečně citlivý.
Můžeš si koupit UL prut kolem 100 Euro nebo levnější. Já za tyhle peníze nekoupím ani blank s očky. Materiál v základu stojí násobně víc než celý levný prut.
A je v tom ve výsledku nějaký zásadní rozdíl při chytání?
Levnější blank musí být pro stavbu dostatečně rychlého prutu poměrně tenký, což znamená výrazně nižší odolnost. Naše pruty mají kvalitní blanky, které tyto vlastnosti mají jednak rozhodně lepší a zároveň nepředstavují kompromis ohledně síly, hmotnosti či odolnosti.
Mají obrovskou rezervu síly pro snazší zdolání větších ryb. Jsou lehké a maximálně citlivé při lovu na lehoučké nástrahy. Cítíš každé škobrtnutí, pád na dno ale stejně máš dost síly v prutu pro zdolání i zaseknutí ryby. Blank vydrží o mnoho víc ve smyslu zátěže i životnosti.
Mám tady například prut se zátěží 10 gramů. Nad zemí udrží garantovaně 6 kilogramovou zátěž. Nemusíš se bát do něj při zdolávání opřít.
Zároveň je absolutně lehoučký, připravil jsem si na ukázku kombo UL vláčáku s navijákem Shimano Stella. V sestavě s jakýmkoliv kvalitním a lehkým navijákem získáš náčiní s nímž můžeš házet celý den a neunavíš se.
Speciál na daleký odhoz:
Tohle se, mimochodem netýká jen UL přívlače. Řekl bych, že v Maďarsku je asi nejoblíbenější candátová přívlač, mám v nabídce taky pruty identických vlastností v delších a tvrdších parametrech nad 20 gramů a víc.
Z materiálů identické kvality vyrábím ještě celou řadu dalších prutů – kaprové, feeder, sumcové a dokonce speciály na daleký odhoz.
Vážně za tebou nikdo nepřišel s tím, že drahý prut zlomil?
Ke zlomení prutu dochází většinou mechanickým poškození při manipulaci, nikoliv při chytání či zdolávání. Zdolal jsem na ULko pár sumců dost silovým způsobem s utaženou brzdou, nešlo samozřejmě zdaleka o trofejní ryby ale rozhodně už to sílu vybavení prověří.
Reporty o několika úlovcích větších sumců máme také, údajně šlo o až hodinová zdolávání. Při běžném použití prut prostě musí vydržet a poskytnout maximální sílu i pružnost pro zdolání či nahazování.
Svoji roli ve vlastnostech a odolnosti každého prutu hraje také moje know-how co se týče počtu a systému rozmístění oček. To mám dlouhodobě vyzkoušené.
Zlomit prut při nějaké nehodě nebo neopatrné manipulaci možné asi je?
Většina případů zlomení u všech dobrých prutů se stoprocentně dají označit za nehodu typu skřípnutí, šlápnutí či uražení prutu o nějakou hranu a podobné záležitosti, kterým neodolá žádný uhlíkový prut. Tím neříkám, že pokud nebudete chtít za každou cenu prut zlomit, že se vám to nepovede.
Při chytání ale na to musíte prut až nesmyslně přetížit nebo za sebou musí mít velmi hrubé zacházení. Blanky na prut od North Fork, které používám, jsou jedny z nejkvalitnějších a nemají žádné skryté problémy.
Případné netypické poškození prutu je samozřejmě vidět na charakteru praskliny a při servisu poznáme, jak zhruba k tomu mohlo dojít. Každý druh poškození jinak vypadá a my i výrobci blanků to dovedeme rozlišit. Takže ne, pokud vím, prut v běžných situacích na rybách zatím nikdo nezlomil.
Díky za rozhovor a poskytnutí fotek!
P.S. nabídka a prezentace prutů pro český trh se chystá, o čemž budeme informovat. Nepůjde ale samozřejmě o velký počet kusů. V případě zájmu či otázek (včetně zakázkové výroby), je možné se s dotazem obrátit na e-mail redakce.
Be the first to comment