Yvon Chouinard, zakladatel outdoorové a muškařské značky oblečení Patagonia, se rozhodl k radikálnímu kroku.
Veškerý příjem brandu Patagonia bude směřovat na financování ekologických projektů. Podle Chounairdových vlastních slov se hlavním akcionářem firmy stává planeta Země.
Yvon Chouinard je vyznavačem (horo) lezení, pobytu v přírodě a také se s velkým entuziasmem věnuje muškaření.
Značku Patagonia založil roku 1973, kdy se jeho aktivity z doplňků pro horolezectví rozšířily na výrobu oblečení. Záhy se jeho sortiment zaměřil na vyznavače všech aktivit, které Yvona naplňovaly i v osobním životě. Mezi nimi zaujímá důležité místo také lov ryb na umělou mušku.
Nejen v Severní Americe je Patagonia považována za určitý luxus v oblasti outdoorového a rybářského oblečení.
V určitých kruzích se dokonce stalo módou nosit jej i ve městě. Roční zisk firmy se odhaduje kolem 100 milionů dolarů a Chouinard sám sebe považuje za nechtěného oděvního magnáta. Jeho hlavní zájem vždy směřoval k pobytu v přírodě a výrobě kvaltního ale ekologicky šetrného vybavení a oděvů. Rozmach, který jeho značka zažila, byl pro něj poněkud neočekávaný.
Po celé více než půlstoletí své obchodní činnosti tak věnoval značnou pozornost a značné množství peněz na ekologii a environmentální projekty.
„Snažím se, aby bohatství značky přispělo k uchování přírodních zdrojů. S ochranou přírody to myslím opravdu vážně“, vyjadřuje Chounaird v interview s novináři.
Celková hodnota společnosti Patagonia činí v přepočtu více než 70 miliard korun. Chounaird, který je již v důchodovém věku a před třemi lety přesáhl osmdesátku, by tak značku mohl snadno prodat.
Firma je v dobrém stavu a za utržené peníze by on i jeho dědicové mohli žít bezstarostný život. To ale odmítá.
Ani varianta prodeje společnosti a převodu peněz na účely ochrany přírody nepřicházela v úvahu.
Chouinard si přeje aby Patagonia fungovala i bez něj jako ekologicky zodpovědná společnost, která věnuje většinu vydělaných peněz na ochranu naší planety.
Jeho ideálem je ekologicky šetrná forma kapitalismu, pro nějž je ochrana přírody a jejích zdrojů to hlavní.
Na laně i v broďácích, nejvíce mu učarovala tenkara a jednoduché muškaření
Yvon vyrůstal ve státě Maine, na východním pobřeží USA. Pochází z frankofonní rodiny a pořádně anglicky se naučil až na škole v Kalifornii.
Jeho samotářská povaha jej přivedla k pobytu v přírodě, kde ale našel první opravdové přátele.
První počátky jeho firmy se datují až do padesátých let. Horolezecká výbava, která byla tehdy k dispozici, mu připadala nevhodná a poškozující přírodu.
Začal se věnovat kovářství rozšiřoval své výrobky mezi přátele. Opravdu oděvní značkou se jeho firma stala až v sedmdesátých letech, kdy zájem o oblečení předčil prodeje veškerého ostatního sortimentu. V tu dobu začal prodávat pod obchodním názvem Patagonia.
Yvon Chouinard a Patagonia jsou u nás spojováni především s outdoorem a lezením.
Ve skutečnosti je ale stejně nadšeným surfařem a hlavně se věnuje muškaření.
Na toto téma dokonce vydal před lety knihu pod názvem Simple Fly Fishing: Techniques for Tenkara and Rod and Reel, která propaguje jednoduché přístupy k rybolovu. Podle jeho vlastních slov s dá muškaření naučit za 10 minut.
K srdci mu totiž přirostl zejména minimalistický přístup a japonský styl lovu zvaný Tenkara. Yvon si většinu času vystačí se dvěma muškami. Na návazci střídá téměř výhradně jen variace bažantího ocásku (Pheasant Tail – uváděný většinou jako PT nebo PTN v případě zatížené nymfy) a mušky vázané z koroptve.
Na tyto dva vzory chytá vše od pstruhů na malých říčkách až po lososy na velkých tocích Severní Ameriky, čímž udivuje zastánce názoru, že anadromní ryby je třeba vydrážit výraznými muškami a chytat je na malé přírodní vzory je nesmysl. Kromě tenkary je jeho oblíbenou technikou také mokrá muška.
Buďte první kdo přidá komentář