
Yvon Chouinard, zakladatel outdoorové a muškařské značky oblečení Patagonia, se rozhodl k radikálnímu kroku.
Veškerý příjem brandu Patagonia bude směřovat na financování ekologických projektů. Podle Chounairdových vlastních slov se hlavním akcionářem firmy stává planeta Země.
Yvon Chouinard je vyznavačem (horo) lezení, pobytu v přírodě a také se s velkým entuziasmem věnuje muškaření.
Značku Patagonia založil roku 1973, kdy se jeho aktivity z doplňků pro horolezectví rozšířily na výrobu oblečení. Záhy se jeho sortiment zaměřil na vyznavače všech aktivit, které Yvona naplňovaly i v osobním životě. Mezi nimi zaujímá důležité místo také lov ryb na umělou mušku.

Nejen v Severní Americe je Patagonia považována za určitý luxus v oblasti outdoorového a rybářského oblečení.
V určitých kruzích se dokonce stalo módou nosit jej i ve městě. Roční zisk firmy se odhaduje kolem 100 milionů dolarů a Chouinard sám sebe považuje za nechtěného oděvního magnáta. Jeho hlavní zájem vždy směřoval k pobytu v přírodě a výrobě kvaltního ale ekologicky šetrného vybavení a oděvů. Rozmach, který jeho značka zažila, byl pro něj poněkud neočekávaný.

Po celé více než půlstoletí své obchodní činnosti tak věnoval značnou pozornost a značné množství peněz na ekologii a environmentální projekty.
„Snažím se, aby bohatství značky přispělo k uchování přírodních zdrojů. S ochranou přírody to myslím opravdu vážně“, vyjadřuje Chounaird v interview s novináři.
Celková hodnota společnosti Patagonia činí v přepočtu více než 70 miliard korun. Chounaird, který je již v důchodovém věku a před třemi lety přesáhl osmdesátku, by tak značku mohl snadno prodat.
Firma je v dobrém stavu a za utržené peníze by on i jeho dědicové mohli žít bezstarostný život. To ale odmítá.
Ani varianta prodeje společnosti a převodu peněz na účely ochrany přírody nepřicházela v úvahu.
Chouinard si přeje aby Patagonia fungovala i bez něj jako ekologicky zodpovědná společnost, která věnuje většinu vydělaných peněz na ochranu naší planety.
Jeho ideálem je ekologicky šetrná forma kapitalismu, pro nějž je ochrana přírody a jejích zdrojů to hlavní.

Na laně i v broďácích, nejvíce mu učarovala tenkara a jednoduché muškaření
Yvon vyrůstal ve státě Maine, na východním pobřeží USA. Pochází z frankofonní rodiny a pořádně anglicky se naučil až na škole v Kalifornii.
Jeho samotářská povaha jej přivedla k pobytu v přírodě, kde ale našel první opravdové přátele.
První počátky jeho firmy se datují až do padesátých let. Horolezecká výbava, která byla tehdy k dispozici, mu připadala nevhodná a poškozující přírodu.
Začal se věnovat kovářství rozšiřoval své výrobky mezi přátele. Opravdu oděvní značkou se jeho firma stala až v sedmdesátých letech, kdy zájem o oblečení předčil prodeje veškerého ostatního sortimentu. V tu dobu začal prodávat pod obchodním názvem Patagonia.
Yvon Chouinard a Patagonia jsou u nás spojováni především s outdoorem a lezením.
Ve skutečnosti je ale stejně nadšeným surfařem a hlavně se věnuje muškaření.
Na toto téma dokonce vydal před lety knihu pod názvem Simple Fly Fishing: Techniques for Tenkara and Rod and Reel, která propaguje jednoduché přístupy k rybolovu. Podle jeho vlastních slov s dá muškaření naučit za 10 minut.
K srdci mu totiž přirostl zejména minimalistický přístup a japonský styl lovu zvaný Tenkara. Yvon si většinu času vystačí se dvěma muškami. Na návazci střídá téměř výhradně jen variace bažantího ocásku (Pheasant Tail – uváděný většinou jako PT nebo PTN v případě zatížené nymfy) a mušky vázané z koroptve.
Na tyto dva vzory chytá vše od pstruhů na malých říčkách až po lososy na velkých tocích Severní Ameriky, čímž udivuje zastánce názoru, že anadromní ryby je třeba vydrážit výraznými muškami a chytat je na malé přírodní vzory je nesmysl. Kromě tenkary je jeho oblíbenou technikou také mokrá muška.
Máte zajímavý úlovek nebo zážitek, kterým se chcete pochlubit?
Pošlete nám fotky nebo video na info@aktivni-rybolov.cz nebo je odešlete přes
formulář online.
Nezapomeňte napsat své jméno a můžete přidat i nějaké povídání k příspěvku.
Buďte první kdo přidá komentář