Rybářské nafukovací čluny – vybíráme loď na chytání

Rybářské nafukovací čluny jsou vhodné pro přívlač na velkých řekách a přehradách. Rybářský člun s elektromotorem

Před začátkem nové sezóny je čas zamyslet nad tím, co nového v dalším roce v rybařině vyzkoušet. Jedna z možností, jak posunout svoje rybaření dál, je začít lovit z lodě. Přesun ze břehu na vodní hladinu je zásadní převrat pro vaše rybaření. Získáte spoustu nových příležitostí k větším úlovkům. Výběr plavidel pro rybáře je dnes ale poměrně široký. V tomto článku se zaměříme na stále oblíbenější rybářské nafukovací čluny.

Hliníkové a kompozitní lodě jsou samozřejmě daleko dokonalejší. Jsou ale velmi drahé. Speciální bassový motorový člun se silným motorem a vším pohodlím může stát jako nové SUV. Čluny z PVC jsou přitom velmi levné, dost odolné a hlavně se dají dobře využívat jen s pomocí vesel nebo slabšího elektromotoru, protože ne všude je povolena plavba člunů s velkým výkonem!

Legislativní překážky

Koupit si rybářský člun je v Česku snadné. Nemáme žádnou povinnou registraci malých plavidel. V sousedním Polsku je tomu třeba naopak a i obyčejný Belly Boat dostane své registrační číslo podobně jako auto.

V ostatních případech se stačí podívat do rybářského řádu. Slovní spojení Lov z plavidel povolen bývá uvedeno v soupisu revírů, pokud o plavidlech není ani zmínka, tak máme na daném revíru smůlu.

Nafukovací rybářské čluny se vyrábějí i v malé velikosti pro jednoho rybáře

Pokud je mi známo, tak jediná povinnost registrovat loď platí na přehradě Nechranice. Tam musíte svůj člun nahlásit u severočeského územního svazu a zaplatit mírný poplatek za lov z lodi, který se váže ke konkrétnímu plavidlu. Více zde na webu ČRS!

Revírů, kde můžete ze člunu lovit není tolik. Většinou se jedná o velké přehradní nádrže a řeky typu Labe a Vltava.

Do způsobu provozování lodí zasahuje legislativně i plavební správa. Ne všude je povoleno provozovat lodě se silným motorem. Rybáři s vesly nebo se slabým elektromotorem můžou ale jezdit téměř všude. Jen je potřeba neblokovat plavební dráhu a nemotat se v obvodu hrází a plavebních komor či případně pláží ohraničených bójemi.

Mohlo by vás také zajímat: Jak vybrat prut na UL vláčku

Velikost a počet pasažérů

Rybářské nafukovací čluny vybíráme v první řadě podle počtu pasažérů. Od toho se odvíjí velikost lodi. Výrobci tuto hodnotu uvádí v popisku každého modelu a v zásadě platí logické – čím víc lidí, tím větší člun. Na jednoho člověka na palubě je potřeba zhruba metr prostoru uvnitř. Nosnost člunu se s velikostí také zvyšuje, přičemž na jednu osobu potřebujete nejméně 100 kg nosnosti.

! Nafukovací čluny na Párys.cz!

Konstrukce a materiály

Diskuze o materiálech na výrobu lodí se vede spíš mezi vodáky a dalšími vodními živly. Rybářské nafukovací čluny jsou v drtivé většině vyráběny z PVC, který je levný a má poměrně dobré vlastnosti. Nepředstavujte si však PVC jaké znáte z nafukovacích matrací a levných člunů pro děti. Zesílené PVC s tkaninou je poměrně odolný a hrubý materiál.

Lov z plavidla rozšiřuje naše možnosti při lovu opatrných ryb

Hlavní jeho výhoda je nízká cena, dobrá odolnost a jako bonus velmi snadná opravitelnost. Drobné dírky, škrábance a podobné menší perforace snadno opravíte i u vody. Není to o nic těžší než oprava píchlé duše u kola. Sada lepení bývá přiložena k člunu nebo se dá levně zakoupit zvlášť. Návštěvu servisu musíte řešit většinou až když člun někde totálně rozpářete, což se při běžném provozu příliš nestává.

Při výběru můžete porovnávat také hustotu materiálu (pevnější PVC začíná cca od 850 gramů na metr čtvereční, občas se mi s mušákem nepovede nához a zatím nikdy jsem háčkem nešel skrz, zůstává akorát vryp zhruba do půlky hmoty).

Důležitý je též počet komor. Čím více komor, tím větší klid při při nějaké nehodě. Vzduch uchází většinou ze začátku docela rychle, což dokáže vyděsit i silnější povahy. Po snížení tlaku se situace trochu zlepšuje ale i tak je lepší mít splasklou je třetinu člunu než celou půlku. Ostatní komory dokáží člun udržet na hladině úplně bez problémů i když jedna je úplně prostřelená.

Dno člunu může být pevné nebo nafukovací

V obchodě budete mít možnost zvolit si model člunu i podle druhu dna. Existuje poměrně velké množství řešení. Zobecnit je můžeme na dva druhy

Nafukovací dno je základní varianta, která ovšem neskýtá tolik pohodlí. Existují ale vložená dna, která se při nafouknutí chovají poměrně pevně.

Pevné dno je věc, která váš člun dostane úplně někam jinam z hlediska komfortu. Jeho nevýhodou je ale vyšší cena a hlavně zvýšení váhy a komplikovaný transport ve složeném stavu. Rybářské nafukovací čluny jsou už takhle poměrně těžké. Dle velikosti počítejte s váhou od 20 – 30 kg výše.

Vesla nebo rovnou motor?

Většina člunů jde už z výroby s havlinkami pro vesla, která bývají součástí balení. Na menších revírech nebo na líné řece, kde neplánujete velké přesuny vám bude tahle výbava stačit.

Uveslovat více jak tři kilometry je sice dobrá posilovna ale většinou to zabere okolo hodiny, což je cenný čas, který nemůžete věnovat chytání. Proto každý dříve či později pořídí i nějaký druh pohonu. Na přehradách typu Orlík nebo Lipno to ani jinak nejde.

Zájemci o motorový člun se musí před koupí informovat na možnost jeho zabudování. Tzv. zrcadlo je deska, ke které se motor připevňuje. Většinou není součástí levnějších člunů a je nutné ho pořídit zvlášť ( nejlépe i nechat připevnit někým zkušeným). Parametry člunů a zrcadel jsou také různé a je nutné se informovat jak silný motor lze na konkrétní člun aplikovat.

! Elektromotor pro rybářské čluny!

Kotvení a kotvy pro rybářské čluny

Nafukovací čluny mají poměrně malý ponor, díky čemuž budete čelit jednomu problému. I na stojaté vodě vás bude vítr tlačit z místa lovu pryč. Na řece je to ještě markantnější díky proudu. Zdánlivě nehybné Labe přece jen trochu teče a tak hned při první plavbě zjistíte, že bez kotvy to nebude úplně ono.

Nejčistší řešení je koupit si skládací kotvu o váze několika kilogramů. Dvoukilová kotva bez potíží udrží dvoumístný nafukovací člun s oběma rybáři a vším vybavením. Cena takové kotvy je pár stokorun.

Použít se dá ale různé samo domo řešení. Viděl jsem kyblík zalitý betonem, kus kolejnice a podobně. Mě osobně stačí obyčejná plátěná taška na deseti metrech paracordu. Do ní u řeky vložím nějaký kámen a kotva je na světě.

Rybářské čluny v obchodě chytapust.cz

Závěr

Většina rybářských nafukovacích člunů má dosti podobné parametry. Často se liší zejména různé příslušenství a doplňky jako lepší podlaha, motory a podobně. Před nákupem je potřeba popřemýšlet na co ten člun potřebujeme.

Pro zavážení nástrah nebo lov na pár blízkých místech můžeme koupit základní člun s vesly. Naopak při celodenním lovu na Orlíku či Lipně, nebo při trollingu na Labi se bez motoru těžko objedete.

Velmi důležité je také zohlednit frekvenci jak často budete na vodě. Pokud bude člun na vodě každý víkend nebo častěji tak je lepší investovat do lepšího komfortu a dalšího příslušenství. Různé posuvné sedačky, držáky na pruty a další vychytávky dokáží velice zefektivnit celé vaše počínání na vodě. Nezapomínejte ani na bezpečnost a kupte si i záchrannou vestu.

1 Comment

  1. By mě zajímalo jestli je nějaká vyhláška na sílu motoru, nechci si kvůli chytání dělat papíry na loď

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.