Hroty do brodících bot za pár korun

Brodící boty s hroty proti klouzání

Volné pokračování série na téma brodících bot a kalhot jsem se rozhodl věnovat jednomu drobnému detailu. Tím jsou hroty do podrážek našich brodících bot.

Filc a některé povedené typy gumových podrážek se bez hrotů docela dobře obejdou. Boty s gumou ale hroty nebo jiné druhy protiskluzové ochrany potřebuje.

Rybářské firmy to už zjistily dávno taky a jejich asijští dodavatelé boty často doplňují balíčkem hrotů, jenž si často musíte do podrážky zavrtat sami. Provedení těchto hrotů je mnoho. Obvykle to nejsou ani hřeby ani špičaté hroty, nýbrž hliníkové vruty s křížovou hlavou.

Pokročilejší verze mívá na sobě navařené špice z odolnějších materiálu případně je ke šroubům ještě doplněk v podobě opravdových hrotů, které se tímto šroubem připevní. Ve většině případů ale jde pouze o obyčejné vruty z aluminia.

Na rozdíl od jiných odolnějších kovů má hliník dobrý grip. Na slizkých kamenech vám deset těchto vrutů v podrážce zajistí docela dobrý komfort pohybu. Nevýhoda hliníku je jen jedna – rychle se ošoupe. Tento materiál přesto ale využívají výrobci k různým úpravám bot, včetně výroby speciálních lišt a dalších drapacích zařízení k zajištění pevného kroku ve vodě.

Hlavní problém většiny hrotů do bot – často vypadávají

K opotřebování nejspíš ani nestihne dojít. Alespoň v mém případě jsem ztrácel průměrně dva vruty za vycházku. Nepomohlo mi ani aplikování různých lepidel a dalších nesmyslů.

Ve skupinách na Facebooku jsem se žádné rady na zamezení ztrát nedočkal, spíš naopak se zdálo, že toto téma nikoho příliš netrápí a moji otázku nechápou. Dost možná to není častý problém ale není vyloučené, že se s tím nemůžete setkat taky. V takovém případě vám možná přijde vhod má zkušenost s jejich lacinější náhradou.

Hroty z hliníku a stojí jako by byly ze zlata

Šrouby totiž nejsou levné, jak byste mohli právem očekávat. Rybářské potřeby je prodávají někdy i za cenu přes stovku za kus, což se dá považovat za drahé.

V nejlepším případě zaplatíte za jeden šroub okolo třiceti korun, což je pořád dost astronomická částka za “takovou drobnost’.

Pak v klidu duše vstoupíte do řeky, chytáte půl hodiny a za okamžik zjistíte, že jeden hrot je pryč. Podobná situace se bohužel opakuje i několikrát za vycházku. To mě donutilo pátrat po jiném řešení.

Najít stejný typ vrutu se mi nepodařilo. V obi je standardně nemají a objednávat na internetu jsem je nezkoušel ajnžto tam jsem našel pouze typ bez drážky nebo s jedinou drážkou pro plochý šroubovák, což nemusí zajistit úplně dobrou přilnavost.

Tady mě ale trochu hlodá pocit, že jsem to zkusit měl neboť jistá šance na úspěch tu je vždy. Pokud vám to nedá, můžete vyzkoušet tento nebo nějaký jiný typ vrutu z hliníku sami na sobě a napsat mi vaši zkušenost do komentářů.

Myslím, že fungovat by to mohlo zejména pokud máte alespoň malou dílničku kde si můžete drážky doděláte tím nejobyčejnějším nářadím. Já jsem nakonec zkusil něco jiného a jsem nakonec poměrně spokojený.

Hroty do brodících bot za pár korun

Z ebaye nebo Ali objednávám balíček vrutů do pneumatik. Stojí obyčejně do 200 korun za sto kusů. Při objednávce je potřeba vybrat správně, jde o hroty se závitem. V nabídce se to totiž hemží ještě jedním typem, který se nejspíš hodí do pneumatik ale do bot ho není jak přidělat. (Nebo aspoň já nevím jak).

Hroty do brodících bot jsou snadno k sehnání i přes internet
Na internetu hledejte tyto hroty se závitem. Anglický výraz pro toto zboží je „Tyre studs“.

EDIT: Našel jsem odkaz, kde se dá koupit hroty i se speciálním klíčem. S tím by šlo nouzově doplňovat vruty i u vody. Škoda akorát, že ted se bude za balíčky z Ali doplácet DPH

Odkaz zde

Mnou používané hroty jsou také z hliníku, avšak oproti speciálům z rybářského shopu jsou výrazně subtilnější. Délka je kolem centimetru a do podrážky je aplikuji pomocí aku šroubováku.

Jinak než upnutím do sklíčidla se s nimi nedá pracovat. Speciální klíč lze sice objednat také ale je to zbytečné utrácení. Stačí jakýkoliv aku šroubovák, který má doma úplně každý. Zvládne to s ním i průměrně nešikovný jedinec. Za cca půl hodiny takto rozmístíte po botě padesát hrotů a můžeme k řece.

Hliník dobře drží ale rychle se opotřebuje

Hroty z hliníku mají opět jen omezenou výdrž. Zejména pokud podél vody vede např. cyklostezka s tvrdým povrchem a vy přecházíte pohodlně z místa na místo. Šoupání na asfaltu je pro hroty horší jak pilník. Chození po měkčím povrchu je daleko milosrdnější.

Rychlým úbytkem materiálu se ale nenechte vylekat. Hroty drží nejvíc při prvních vycházkách. Pak se srazí “špička” ale sám materiál hliníku má docela dobrou přilnavost i když hroty nabývají spíše kulaté formy. Zhruba třicet až padesát hrotů na každé botě vás udrží na řece i když ztratí několik milimetrů délky a z hrotu zůstane jen vyčnívající dřík.

Méně hrotů než 30 hrotů bych na botu nedával. Jejich včasná výměna také není nikdy na škodu. Já v takových botách až do úplného zbroušení hrotů odchodil skoro 30 vycházek. Optimálně bych měnil kolem dvacáté, nicméně můj styl lovu je dost pěškovýletní. Automobiloví muškaři, kteří se vozí až skoro do vody, pravděpodobně dosáhnou lepší výdrže.

Toto řešení jsem zpočátku považoval za značný kompromis. Po čase jsem si ale zvykl a aktuálně nemám potřebu tento problém řešit jiným způsobem (Ve skutečnosti jsem hrozně líný a lakomý).

A fakt to funguje?

Funguje to dobře, řekl bych, že lepšího poměru ceny a výkonu s jiným výrobkem možná nepůjde dosáhnout. Všem těm různým lištám a šroubům s hroty z ultramoderních slitin to sice konkurovat může jen do určité míry, výhoda zde ale spočívá ve dvou věcech:

  • Nízká cena a rychlá montáž aku šroubovákem
  • Ztráta pár hrotů není takový problém pokud jich máte na botě padesát. S deseti drahými hroty je to horší, zejména pokud vypadne třeba jeden nebo dva z oblasti paty.

Na závěr bych chtěl říct, že na rozdíl od těch originálních velkých hrotů, z těchto jsem za celou sezónu 2019 ztratil pouze asi 2-3 kusy. Drží jak se od nich očekává.

Nyní mě čeká výměna za nové, což je proces trochu těžší, neboť jsem to podcenil a některé hroty jsou hodně zapuštěné.

I tak to je ale otázka cca hodiny než botu vybavím úplně novou sadou, která nějakou dobu dobře poslouží. To považuji za celkem přijatelný objem práce při nákladech jež se pohybují kolem 200 – 300 Kč na sezónu.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.