Od ledna 2026 se uzavřou silnice přes Slapy a Orlík: přerušení provozu potrvá až dva roky

mostovka Slapy
VD Slapy, foto: autor

Rybáře a všechny další občany, kteří se pohybují v okolí přehrad Slapy a Orlík brzy ovlivní významná uzavírka na obou vodních dílech. Po Silvestru se totiž uzavřou silnice vedoucí přes hráze těchto nádržích. V případě Orlíku dokonce půjde o uzavírku trvající několik let.

Na Slapech se uzavírka silnice přes hráz plánuje v kratším termínu leden až začátek března 2026.

Rybářská sezona sice po Novém roce půjde na Slapech do velkého útlumu. Přesto se ale tato komplikace dotkne celé řady lidí, kteří se na Slapech a zejména v okolí dolní části nádrže pohybují.

Počítat s ní budete muset i když vás například naláká možnost celoroční přívlače na Štěchovicích a pojedete na oblíbené místo v oblasti horního konce přehrady pod Třebenicemi.

V případě, že pojedete z pravého břehu Vltavy, budete muset pro překonání údolí využít jinou objízdnou trasu, přes hráz VD Slapy se totiž nedostanete ani pěšky.

Uzavírka na Slapech se týká mostovky, nikoliv samotného vodního díla. Povodí Vltavy zde chystá zásadní opravu komunikace, která patří k několika málo spojnicím mezi vltavskými břehy v kopcovité krajině středu Čech.

Ve zmíněném termínu dojde ke kompletnímu uzavření silnice přes hráz pro veškerou automobilovou, pěší i cyklo dopravu.

Státní podnik Povodí Vltavy zahájí v lednu 2026 generální opravu mostní konstrukce na vodním díle Slapy. Tyto práce se nijak nedotýkají vlastního přehradního tělesa. V minulosti byly prováděny různé opravy na mostní konstrukci, ale nyní se jedná o generální opravu, která se připravovala jak projekčně, tak z hlediska finančního zajištění 5 let. Požadavky na rozsah prací vychází z pravidelných mostních prohlídek, aby nemuselo docházet k postupnému snižování zatížení mostovky. Oprava je financována z vlastních zdrojů státního podniku Povodí Vltavy a bude realizována v letech 2026-2027.“ píše se v oznámení na webu Povodí Vltavy.

Kvůli Temelínu se bude upravovat i okolí přehrady

V souvislosti s plánovanými investicemi na ETE (Jaderná elektrárna Temelín) proběhnou i stavební úpravy v prostoru pod slapskou hrází a nad ní.

VD Slapy
Pod hrází se bude následně budovat překladiště pro velkorozměrné náklady, které v tomto úseku budou převáženy po souši, foto: autor

Velkorozměrné náklady totiž plánuje stát přibližovat po Labi a Vltavě směrem do jižních Čech. V souvislosti s tím je nutné provést poměrně zásadní úpravy prostoru pod hrází (na konci vzdutí VD Štěchovice) a na horní vodě nad přehradou, jelikož zde bude nutné náklad přepravit po souši.

Velká vodní díla Vltavské kaskády totiž nedisponují plavebními komorami.

Uzavře se také hráz na Orlíku: zde neprojedete dva roky

Uzavření čeká i silnici na další velké vltavské přehradě, kterou je VD Orlík. Tato uzavírka se zcela jistě dotkne i rybářů, kteří do této oblasti jezdí a využívají právě komunikaci na hrázi.

Na Orlíku se buduje nový přeliv

Uzavření silnice vedoucí přes hráz vodního díla Orlík se plánuje také od ledna 2026. V tomto případě se ale protáhne na významně delší dobu než na Slapech. Přes hráz Orlické přehrady neprojedete dlouhé dva roky.

Rezidenti zde ovšem budou moct po dobu uzavírky využít lávku v Solenicích, která bude upravena pro provoz motorových vozidel.

Rezidenti se na lávku dostanou pomocí vjezdové karty. Tu začně v odůvodněných případech vydávat obec, která lávku opatří závorou aby se předešlo neoprávněným jízdám na lávce, která primárně slouží pěší dopravě.

Lávka umožní jen omezený provoz menších vozidel, kterým překonání její délky potrvá asi 45 vteřin. Závorový systém bude doplněn světelnou signalizací pro řízení provozu.

Ostatní vozidla a nerezidenti budou muset využít jiné trasy. Orlická i Slapská přehrada jsou přitom vybudovány ve sklonově náročném terénu hlubokého kaňonu Vltavy. Doprava mezi břehy tak závisí jen na několika mostech a silnici vedoucí na hrází.

V případě Slap vede objízdná cesta přes Štěchovice a případně mosty přímo přes vodní nádrž, vhodná trasa záleží na cílové destinaci a všechny aktualizované autonavigace vám během uzavírky nabídnou vhodné cesty do cíle.

Zhruba to samé platí i pro Orlík, kde je však vzdálenost mezi jednotlivými mosty ještě dokonce větší.

V některých případech mohou objížďky znamenat prodloužení cest až o několik desítek kilometrů.

Zdroj a video: Povodí Vltavy, foto: autor

Čtěte také:

Málo prší: hladina Orlíku nestoupne ani do konce roku 2025, uzavře se i silnice na hrázi

ČRS už chystá e-povolenku: do mobilu si ji pořídíte začátkem sezony 2026

Lipno zelené jako hrachovka: masivní výstavba ničí kvalitu vody i přírodu

Díky za přečtení! Článek můžete jednoduše přeposlat dál:

Sledujte náš YT kanál

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.