Málo prší: hladina Orlíku nestoupne ani do konce roku 2025, uzavře se i silnice na hrázi

Orlík
Foto: autor

Povodí Vltavy zveřejnilo plány týkající se předpokládaných manipulací na VD Orlík do konce roku 2025.

Hladina jedné z našich největších přehrad nejspíše zůstane až do konce roku 2025 na kótě 339 metrů.

Kompenzovat letošní dlouhodobě nízké průtoky nepomohl ani deštivý charakter počasí posledních týdnů. Situace na tocích letos není dlouhodobě dobrá.

Rybáři si například mohli všimnout, že letos na dolních tocích v povodí Vltavy a Labe prakticky nenastal čas toho, čemu se někdy říká „jarní“ voda.

Vyšší průtoky spojené s táním sněhové pokrývky v podhorských a horských oblastech se letos prakticky neprojevily a řeky jsou dlouhodobě na nízkých průtocích. Deště v létě a na začátku podzimu nedokázaly deficit vyrovnat. Nízké průtoky a povinnost jejich nadlepšování ze zásobního prostoru přehrady tak představují hlavní důvod letošního postupného poklesu hladiny na této nádrži.

„V průběhu letošní sezóny bylo zejména v červenci počasí relativně deštivé, avšak
z hydrologického pohledu je situace v našem povodí nepříznivá v podstatě dodnes. Přítoky
do nádrží i v mnoha vodních tocích nejsou optimální,“
sděluje Petr Kubala, ředitel Povodí Vltavy.

Mezi hlavní úkoly VD Orlík totiž patří i zajištění stanoveného minimálního průtoku pod Vltavskou kaskádou. Tento úkol přísluší Orlíku i přesto, že na toku pod ním se nalézá hned několik dalších nádrží, včetně objemné VD Slapy.

Minimální hodnota pod kaskádou je stanovena na 40 metrů krychlových za vteřinu na profilu Vrané. Právě k jejímu udržení letos již od léta přispívalo postupné upouštění hladiny Orlíku.

Povodí Vltavy uvádí, že souhrnně takto vltavská kaskáda pomohla nadlepšit průtok na dolním úseku VLC o více než 120 milionů kubíků!

Již koncem června se pokles hladiny Orlíku projevil na přerušení vodní cesty směrem proti proudu k přehradě Kořensko. Na přelomu léta a podzim pak hladina poklesla pod provozní kótu lodního výtahu na orlické hrázi.

Výtah přitom nedávno prošel úpravou tak, aby jeho se jeho provoz nezastavil ani i při nižších hladinách. Na letošní situaci to ovšem ani tak nestačilo.

Co se týče průběhu roku 2026, tak dle informací zveřejněných PVL se cílené snížení hladiny z provozních důvodů během rekreační a plavební sezony neplánuje. Toto vyjádření ovšem nevylučuje pokles hladiny z podobných nebo stejných důvodů, jako k tomu došlo v letošní letní sezoně.

V závěru příštího roku by následně mělo dojít k odstranění stavební jímky nově budovaného přelivu, což si nižší hladinu pravděpodobně vynutí. O termínech a manipulacích z tohoto důvodů bude PVL pravděpodobně informovat s předstihem.

Nižší hladinu využije správce povodí ke stavebním činnostem na Zvíkově

Povodí Vltavy plánuje udržovat hladinu na této kótě minimálně do konce roku. Nižší stav vody hodlá využít ke stavebním činnostem, které byly v prostoru nádrže plánovány na příští rok a snižování hladiny by si nakonec vyžádaly nehledě na budoucí hydrologickou situaci.

Skutečnost, že hladina vodního díla Orlík je nižší než v hydrologicky příznivějších obdobích, nyní využijeme k realizaci stavby přístavních stání pro pracovní plavidla na Zvíkově.

Tento projekt byl původně plánován až na konec roku 2026, samovolný pokles hladiny orlické nádrže nám však umožňuje změnit harmonogram stavby a díky této změně pak nebude nutné mimořádně snižovat hladinu Orlíku v závěru příštího roku,“ dodává Petr Kubala.

Silnice přes hráz se uzavře na dva roky

Zmíněná výstavba nového přelivu se také stane příčinou další dlouhodobé komplikace pro obyvatele a návštěvníky v oblasti spodní části nádrže.

Již od ledna 2026 se plánuje uzavření silnice vedoucí přes hráz vodního díla. Důvodem jsou právě pokračující práce na stavbě bezpečnostního přelivu.

Orlická přehrada je vybudována v poměrně komplikovaném terénu hlubokého kaňonu Vltavy. Doprava mezi břehy tak závisí jen na několika mostech a silnici vedoucí pod hrází.

Právě komunikace III. třídy vedoucí po hrázi se uzavře na poměrně dlouhou dobu dvou let. Rezidenti budou moct po dobu uzavírky využít lávku v Solenicích.

Pěší lávka se v tomto období zpřístupní pro automobilový provoz vozidel místních obyvatel. Dle informací příslušných obcí bude přístup na lávku pro osobní vozy řešen pomocí přístupových karet a elektronicky ovládaných závor.

Všechny ostatní vozidla využijí objízdné trasy po vzdálenějších mostech, což může znamenat prodloužení cest až o několik desítek kilometrů.

Zdroj: Povodí Vltavy, Obec Solenice

Čtěte také:

Lodní výtah na Orlíku přeruší provoz. Proč hladina klesá?

Sumci z Orlíku s Jakubem Vágnerem: další video od Chytapust.cz

Jaká jsou nejlepší místa pro lov kaprů v ČR? 

Rychlé sdílení přes FB, Messenger, Whatsapp, X a mail:

Sledujte náš YT kanál

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.