Devastace Vltavy během tření pstruhů: 700 metrů koryta slouží jako silnice pro bagry

Bagr v potoce=neštěstí mezi rybáři
Ilustrační foto: Aktivni-rybolov.cz

Otřesný příklad devastace přírody se odehrává přímo v centru Českého Krumlova. Kvůli rekonstrukci mostu zde vznikla přístupová cesta pro těžkou techniku, kterou vybudovali přímo v řece v délce 700 metrů! Cesta navíc vznikla z materiálu vytěženého přímo ze dna řeky. To vše v období, kdy dochází k výtěru pstruha obecného a chráněných druhů jako jsou například mihule!

O nechutném případu bezohlednosti k přírodě informoval spolek Přátelé vod pětilisté růže, který v Českém Krumlově sdružuje rybáře se zájmem o chov a ochranu původních druhů ryb na zdejších tocích.

Budování cesty korytem není uvedeno v projektu, který byl konzultován s úřady

Podle jejich informací cesta vznikla v rozporu s původně odsouhlasenými plány na realizaci stavby. Přístup pro techniku je nutný kvůli rekonstrukci Lazebnického mostu v ČK,

Projektová dokumentace, která byla úředně odsouhlasena, ovšem s variantou cesty v korytě vůbec nepočítala. V původním plánu měla údajně cesta vést podél břehu formou štěrkové cesty zakryté betonovými panely.

Současný stav je tak v rozporu s tímto původním plánem a zdá se, že Povodí Vltavy, jako správce toku, nemá s takto nešetrným a bezohledným chováním k řece žádný problém. V příspěvku PVPR se dokonce uvádí, že je PVL možná rádo, když dojde k prohrábce dna.

Vzhledem k technokratickému přístupu správců povodí to možná bude i pravda. Příroda je v českém pojetí péče o vodní toky bohužel asi až na posledním místě.

Lazebnický most

Letošní výtěr pstruhů a zvláště chráněných mihulí je citelně narušen

Lososovité ryby a mihule (chráněný druh), které se v daném úseku vyskytují, mají poměrně specifické nároky na charakter místa, kde dochází k výtěru. Přiměřeně proudná místa s vhodným substrátem na dně dokáží poskytnout vhodné podmínky pro přežití jiker.

Bagrování v řece je pro ně likvidační. Zvíření a ukládání sedimentu pak má potenciál zahubit jikry i na místech, kam rypadlo bagru ani nesáhlo. Spolek podává podnět na ČIŽP k prošetření tohoto konání. Škody na letošním výtěru to ale bohužel asi již nenahradí.

12 Comments

  1. No a co má být .Občas musí přiroda ustoupit potřebám člověka.Třeni pstruha?Vytře se jinde.Pisálku asi chceš být zajimavý

      • Myslím , že vyčištění dna řeky je jednou za čas žádoucí , v Praze se toto dela pravidelně i bez nutnosti oprav staveb .nevidím na to nic špatného .U vaší strany je to zase pokus o začlenění mezi greendeal silence .Pokud se do řeky neleje nebo nesype žádný sajrajt , tak se toku nic nestane , a holt jednou bude méně ryb .

        • Pardon, ale o green dealu nic nepíšu a ani se o podobné lumpárny nezajímám. Navíc pochybuju, že se tam píše něco o trdlištích potočáka.Srovnávat pražskou Vltavu s garantovanými hloubkami pro plavbu velkých lodí s řekou někde v Krumlově asi taky nejde, navíc mimo dráhu se ani v Praze do řeky neryje…

Leave a Reply

Your email address will not be published.